Верска настава и грађанско васпитање у Србији
Bерска настава и грађанско васпитање у школама у Србији
Снежана Јоксимовић
Издавач: Институт за педагошка истраживања, Београд
Година издавања: 2003.
Цена: -
Комплетну скенирану ПДФ верзију књиге можете прочитати или преузети
Увођење верске наставе и грађанског васпитања у школе у Србији представља значајну новину како због садржаја ових предмета тако и због њиховог статуса. Иако је законска регулатива допуштала могућност изборних предмета и раније, у нашој донедавној школској пракси ова могућност је мало коришћена. Поред стручне аргументације о значају изборних предмета и истраживачких налаза о заинтересованости ученика за изборне предмете, непосредни подстицај за остваривање ове могућности у основним и средњим школама у Србији дошао је са залагањима за увођење верске наставе. О увођењу верске наставе у наше школе вођене су многе расправе последњих десетак година, у којима су се чула опречна мишљења и међусобно супротстављени аргументи. Поред расправе о томе да ли је верској настави уопште место у школи, покретана су и питања циљева и садржаја овог предмета, његовог статуса (факултативни, обавезни, изборни), као и наставног кадра који би реализовао верску наставу у школи.
Осим општих расправа, ставови према увођењу верске наставе у школе прибављани су путем испитивања јавног мњења и мишљења појединих циљних група (родитеља, наставника, ученика, студената), непосредније заинтересованих и укључених у школски живот. Подаци истраживања показују да је, у целини гледано, идеја о верској настави подржана, али најчешће само за оне који то желе, што значи да не би требало да буде обавезан предмет. Ако се постојање изборних предмета схвати као један од показатеља демократизације образовања, онда се може рећи да је демократизацији нашег школског система посредно допринела одлука о увођењу верске наставе у школе као предмета који није обавезан за све ученике. Идеја о томе шта би био алтернативни избор сазревала је поступно (било је речи о етици, моралном васпитању, васпитању за демократију) да би се на крају искристалисала као могућност да се бира између верске наставе и грађанског васпитања.
У јесен 2001. године верска настава и грађанско васпитање уводе се као факултативни предмети у први разред основне и први разред средње школе, што практично значи да ученици могу да похађају наставу оба предмета, да изаберу једну од две понуђене могућности или ниједну. Родитељи и ученици сусрећу се са могућношћу избора између два школска предмета од којих је један постојао пре педесет година, а други се први пут јавља у школама у Србији. Следеће школске године (2002/2003) верска настава и грађанско васпитање добијају статус изборних предмета на оба нивоа школовања, што подразумева обавезан избор и обавезно похађање једног од ова два предмета. За генерацију ученика, који су 2001. године започели факултативно похађање ових предмета, они и даље остају факултативни.
Током прве половине 2002. године, у организацији Министарства просвете и спорта Републике Србије спроведена је евалуација факултативне наставе грађанског васпитања, док о ефектима верске наставе није било емпиријских истраживања ширих размера. Такође, није било испитивања реализације верске наставе и грађанског васпитања као обавезних изборних предмета. Поставља се питање остварености циљева ових предмета, а пошто је реч о изборним предметима, потребно је утврдити у којој мери су испуњена очекивања родитеља и ученика од наставе предмета који су изабрали. Праћење и евалуација наставе и њених ефеката од посебног је значаја када се врше одређене измене и уводе новине у школе, како би се благовремено уочиле тешкоће, евентуалне слабости, као и добре стране унетих новина. Ово тим пре што реформа образовања предвиђа увођење већег броја изборних предмета и тема, што покреће важна питања у вези са њиховим циљевима и исходима, садржајем, обимом и начином реализације.
У намери да се оствари увид у начин реализације и ефекте верске наставе и грађанског васпитања у школама у Србији, Институт за педагошка истраживања из Београда спровео је испитивање у сарадњи са Центром за емпиријска истраживања религије из Новог Сада. Испитивањем су обухваћени родитељи ученика првог разреда основне школе и ученици првог разреда средње школе, на крају прве школске године у којој су верска настава и грађанско васпитање били обавезни изборни предмети. Поред сарадника Института и Центра, у прикупљању истраживачких података учествовали су и стручни сарадници школа које су ушле у узорак истраживања. Истраживање о чијим ће налазима и импликацијама бити речи у овој књизи, обављено је током маја 2003. године у више места у Србији. Да би се добијени подаци боље разумели и тачније интерпретирали, претходно је приказан и анализиран наставни програм и пратећа релевантна документа о наставном плану и програму предмета верска настава и грађанско васпитање.
У прилогу Увођење предмета верска настава најпре је дат кратак осврт на статус веронауке у Србији до завршетка Другог светског рата када веронаука престаје да буде део школског система, као и осврт на друштвени контекст у коме је дошло до поновног увођења верске наставе у наше школе. Овај прилог такође садржи основне информације о циљевима, наставном плану и програму верске наставе православни катихизис. Мада је верска настава предвиђена за припаднике седам цркава и верских заједница, овде се говори само о православном катихизису, пошто се и истраживачки подаци односе на реализацију верске наставе Српске православне цркве.
Прилог Увођење предмета грађанско васпитање пружа увид у околности које су довеле до увођења овог предмета у школе у Србији, и приказ циљева, наставног плана и програма овог предмета. Пошто је наставни план и програм грађанског васпитања као обавезног изборног предмета незнатно измењен у односу на факултативни предмет, најпре су изложени циљеви, задаци и садржај факултативног предмета, а затим је указано на промене које се односе на изборни предмет. У овом делу су укратко приказани резултати евалуације грађанског васпитања као факултативног предмета, на основу које су извршене одређене измене наставног програма грађанског васпитања.
Остали текстови у овој књизи усмерени су на анализу резултата емпиријског истраживања о реализацији верске наставе и грађанског васпитања као обавезних предмета у школама у Србији. У тексту Мишљења родитеља о верској настави и грађанском васпитању у основној школи разматрају се подаци добијени испитивањем на узорку родитеља ученика првог разреда основне школе. Прилог Мишљења ученика о верској настави и грађанском васпитању у средњој школи бави се резултатима испитивања ученика првог разреда средње школе о настави ова два изборна предмета. У оба прилога анализирају се разлози којима су се родитељи и ученици руководили приликом опредељивања за одређени предмет, задовољство изабраним предметом, као и процене наставних садржаја, начина реализације и ефеката изборног предмета.
У прилогу Реализација верске наставе у основним и средњим школама, анализирани су заједно подаци прикупљени испитивањем родитеља чија деца похађају верску наставу у основној школи и ученика који прате верску наставу у средњој школи. Исти смисао има прилог Реализација грађанског васпитања у основним и средњим школама, у коме је извршено поређење налаза из испитивања родитеља ученика основне школе који су изабрали предмет грађанско васпитање и ученика средње школе који похађају наставу грађанског васпитања. У оба прилога учињен је покушај да се дође до општијих показатеља о реализацији два изборна предмета.
На основу података спроведеног истраживања и извршених анализа, у делу Закључци и препоруке сумирани су најважнији налази и дати предлози, како би се настава ових изборних предмета унапредила. Књига још садржи прилоге са одговорима испитаних родитеља и ученика на отворена питања, који потврђују разноврсност потреба и велика очекивања од верске наставе и грађанског васпитања. Исказани захтеви родитеља и ученика представљају изазов и обавезу за школу која се демократизује и која настоји да код младих подстиче демократске вредности. У целини, позитивна искуства и тешкоће у реализацији наставе ових изборних предмета могу да буду од користи приликом даљег планирања и остваривања религијског и грађанског васпитања у току основног и средњег школовања.
У нади да ће појављивање ове књиге допринети унапређивању васпитно-образовне праксе у нашим школама, изражавамо велику захвалност свима који су то омогућили. Захваљујемо се на предусретљивости школама у којима је реализовано истраживање, њиховим стручним сарадницима на испољеном ентузијазму и професионалности приликом спровођења испитивања, као и родитељима и ученицима на искреном учешћу у овом испитивању. Посебну захвалност упућујемо Центру за емпиријска истраживања религије у Новом Саду и Грађанским иницијативама у Београду који су помогли објављивање ове књиге.