УНАПРЕЂИВАЊЕ КВАЛИТЕТА И ДОСТУПНОСТИ ОБРАЗОВАЊА У ПРОЦЕСИМА МОДЕРНИЗАЦИЈЕ СРБИЈЕ
Финансијер пројекта:
Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије
Руководилац пројекта:
др Јелена Павловић, виши научни сарадник
Руководиоци потпројеката:
др Николета Гутвајн, научни сарадник
др Душица Малинић, научни сарадник
др Рајка Ђевић, научни сарадник
Време реализације: 2011-2019
Област: Унапређивање доношења државних одлука и афирмација националног идентитета
Програм: Интегрална и интердисциплинарна истраживања
Партнери у реализацији пројекта су:
- Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију у Београду
- Факултет спорта и физичког васпитања у Београду
- Филозофски факултет у Београду
- Педагошки факултет у Јагодини
Предмет проучавања су квалитет и доступност образовања у процесима модернизације Србије у контексту остваривања актуелних циљева друштвеног развоја земље
Циљ пројекта је да се испитају карактеристике образовног система Србије и проуче услови који могу допринети његовој модернизацији.
Врста истраживања: интердисциплинарна теоријска, емпиријска, експериментална и акциона истраживања
Пројекат се састоји од три потпројекта:
- Квалитет и ефикасност образовања
- Обезбеђивање стицања кључних компетенција ученика у основној и средњој школи и стицање релевантног и употребљивопг знања кроз школско учење
- Подстицање креативности, иновативности и предузетништва у образовању
- Стварање окружења стимулативног за учење и мотивисаност ученика
- Школска ефективност
- Планирање образовне политике у складу са циљевима друштвеног развоја земље
- Доступност, праведност и партиципативност система образовања
- Испитивање услова и могућности за успешну реализацију инклузивног образовања
- Допринос институционалног предшколског васпитања и образовања доступности и праведности образовног система
- Проучавање начина и услова остваривања партнерске сарадње школе и породице за добробит детета
- Стварање сигурне и безбедне школске средине и обезбеђивање партиципативности у образовању
- Професионални развој наставника
- Разматрање системских решења, претпоставки, облика и модела професионалног развоја наставника
- Испитивање перцепције и потреба наставника у вези са иновирањем наставе
- Проучавање услова за унапређивање комуникационих компетенција наставника
- Анализа компетенција наставника за рад са неуспешним ученицим
Очекивани научни и практични резултати
- Научни резултати:
Теоријски оквир за конципирање и дизајнирање ефикаснијег и успешнијег процеса образовања и васпитања који ће подржати развој релевантних компетенција свих учесника у процесу и подстицати креативни приступ на свим нивоима система
- Практични резултати:
- Педагошке импликације за мењање постојеће образовне политике и праксе
- Предлагање измена у организацији образовног система и
- Подизање квалитета васпитно-образовног рада унутар њега