Образовање за друштво знања
рајање пројекта: 2006-2010.
Финансијер пројекта: Министарство науке Републике Србије
Број пројекта: 149001
Руководилац пројекта: др Славица Максић, научни саветник
Истраживачки тим: PDF
O ПРОЈЕКТУ
Знање се у савременим друштвима опажа као основни ресурс због чега повећање квалитета и ефикасности образовања представља заједнички стратешки циљ за Европу у првој деценији трећег миленијума. Школа треба да омогући постизање квалитетнијих исхода процеса сазнавања и социјализације ученика као будућих креатора и носилаца друштвеног развоја. Како обезбедити квалитетно образовање у условима када се знање мења брзином коју измене у курикулумима, уџбеницима и обуци наставника тешко могу да прате?
Основни предмет истраживања је процес сазнавања у школи и услова који омогућују постизање квалитета знања: усвајање и развој појмова; наставне стратегије и стратегије учења; личне перспективе, породичне прилике и школско постигнуће ученика којима постојећи систем образовања не одговара; управљање разредом које ће обезбедити реализацију планираних наставних активности и уважити капацитете и потребе ученика; развој еманципаторних потенцијала, талената и креативности ученика кроз регуларне школске садржаје и активности; образовање наставника за рад са ученицима који ће стварати друштво знања и живету у њему; сарадња породице и школе у циљу постизања повољнијих васпитно-образовних и социјализацијских исхода. Пројекат у целини треба да пружи знања о природи наставног процеса и о функционисању образовног система која могу да допринесу креирању националне образовне политике, унапређивању непосредног управљања школом и разредом и квалитетнијем професионалном оспособљавању наставника.
РЕЗУЛТАТИ РАДА У ПЕРИОДУ 2006-2008. ГОДИНЕ
У току рада на пројекту у прве три године, планиране су и успешно реализоване следеће активности:
- Анализа промена у школском систему Србије и разматрање перспектива даљег развоја;
- Проучавање природе знања, процеса сазнавања и корелата школског постигнућа;
- Испитивање реализације наставе;
- Испитивање комуникације у школи;
- Испитивање сарадње породице и школе;
- Анализа проблема управљања знањем.
Као резултат рада на пројекту у периоду 2006-2008. у издању Института објављено је дванаест монографија и два зборника радова. Такође, организовано је шест научних конференција, од којих су четири биле међународног карактера, једна са међународним учешћем и једна националног карактера:
МОНОГРАФИЈЕ (2006 -2008) |
КОНФЕРЕНЦИЈЕ (2006 -2008) |
-На путу ка друштву знања: Образовање и васпитање у Србији у периоду транзиције |
-Образовна постигнућа у основној школи – TIMSS 2003 у Србији (Београд, 2006) |
Детаљнији извештај о резултатима рада на пројекту од 2006. до 2008. године
Резултати спроведених истраживања имају своју непосредну примену у стручном усавршавању просветног кадра у земљи, које сарадници изводе кроз акредитоване семинаре, уз подршку Министарства просвете.