Skip to main content

ИНСТИТУТ ЗА ПЕДАГОШКА ИСТРАЖИВАЊА

Здружимо снаге за боље образовање: до промена кроз сарадњу

Организатор: Институт за педагошка истраживања, Београд и Институт за психологију, Филозофског факултета, Универзитета у Беграду
Датум одржавања: 14.12.2024. године 
Место одржавања: Филозофски факултет у Београду

У просторијама Народног музеја у Београду, 14. децембра 2024. године, одржана је конференција под називом „Здружимо снаге за боље образовање: до промена кроз сарадњу“. Овај догађај окупио је стручњаке из области истраживања сарадње и практичаре из образовања, с циљем да заједничким напорима подстакну дискусију о могућностима унапређења образовног система кроз сарадњу свих релевантних актера.

Конференција је отворила простор за размену идеја кроз пет предавања о различитим аспектима сарадње у образовању. Проф . др Лидија Радуловић осврнула се на изазове сарадње у школама, нагласивши значај промене организације и развијања партнерске културе као кључа за унапређење образовања. Проф . др Александар Бауцал представио је PEER модел вршњачке сарадње, који развија кључне компетенције ученика, попут емоционалне интелигенције и дигиталних вештина. Проф. др Јелена Врањешевић нагласила је важност уважавања гласова ученика у процесу изградње школске заједнице, док је проф. др Драган Станојевић указао на формализован приступ ученичкој партиципацији, који често обесхрабрује демократски дијалог. Проф. др Владета Милин говорио је о потенцијалу дијалога у успостављању дисциплине у учионици, истакнувши потребу за развијањем културе дијалога и пружањем подршке наставницима.

Поред предавања, организоване су и четири радионице за наставнике, које су понудиле практична решења и методе за унапређење образовних пракси.

Проф. др Ана Алтарас Димитријевић и проф. др Ксенија Крсић представиле су радионицу под називом „Сарадњом до решења“, која је обухватила примену PEER модела за подстицање успешне вршњачке сарадње кроз развој личности, емоционалне интелигенције, размену идеја и коришћење ресурса. Проф. др Ивана Степановић Илић одржала је PROSTEAM радионицу, којом је приказала примену STEAM приступа у нижим разредима основне школе кроз интеграцију науке, технике, уметности и математике. Др Наташа Симић водила је радионицу о добробити наставника и ученика, представивши истраживања о стресу и стратегијама за његово превазилажење, попут техника усмерених на тело и преоквиравања. Др Нада Шева одржала је радионицу „Потрага за добрим питањем“, где је представила Технику формулисања питања (QFT) која подстицајно делује на развој дивергентног, конвергентног и метакогнитивног мишљења код ученика.

Посебан сегмент конференције била је додела награда за ученичке радове настале на тему: „Како можемо да удружимо снаге наставника, родитеља, ученика и друштва како би школа постала боље место за све нас“. На конкурсу је учествовало 380 ученика основних и средњих школа из целе Србије, а награђен је укупно 21 рад — девет ликовних и дванаест литерарних. Сви награђени радови биће изложени у Народном музеју до краја децембра 2024. године.

Конференција је завршена позивом на наставак сарадње и отворени дијалог свих заинтересованих страна, уз поруку да се кроз заједничке напоре могу остварити значајне промене у образовању.