Skip to main content

ИНСТИТУТ ЗА ПЕДАГОШКА ИСТРАЖИВАЊА

Отворени задаци и креативна игра ─ подстицај дивергентног мишљења и маште у настави

Семинар "Отворени задаци и креативна игра ─ подстицај дивергентног мишљења и маште у настави" (серија Tролист: развијање иницијативе, сарадње, стваралаштва), каталошки број: 523, један је од два семинара у циклусу Тролист, који је у Институту за педагошка истраживања развијен као приступ за подстицање иницијативе, сарадње и стваралаштва ученика. Циљ овог семинара је развијање компетенција наставника у конструисању и примени отворених задатака и игре у настави свих предмета. Решавање отворених задатака и примена игара отвореног типа треба да мотивише и подстакне ученике да дивергентно мисле, активира машту и импровизацију, што је суштински предуслов стваралачког понашања. Ученици на овај начин развијају способност за креирање: јединствених, нестереотипних решења(оригиналност идеја), више различитих решења(флуентност идеја) и више различитих приступа решававању проблема (флексибилност).   

Семинар је намењен учитељима и наставницима у основним и средњим школама свих профила, укључујући рад с ученицима у редовној настави, даровитим као и ученицима са сметњама. Први дан састоји се из кратког увода у основне концепте о отвореним задацима, а затим радионице у којој наставници индивидуално и/или у мањим групама формулишу отворене задатке и припрему за час у оквиру свог предмета, обрађујући јединицу из наставног програма. Потом следи дискусија и усавршавање појединичаних решења. Други дан састоји се из кратког увода у појам игре, маште и стваралачког процеса, као и која је улога игре и маште у развоју и образовању деце и младих, а затим радионице у којој наставници индивидуално и/или у мањим групама формулишу различите игре, припремајући час у оквиру свог предмета. Између прва два дана и трећег дана семинара наставници реализују планиран час и бележе запажања. Трећи дан семинара заказује се када сви обаве задатак: дискутује се о успесима и проблемима који су се појавили током реализације сваког часа, с посебним освртом на степен до којег је подстакнута мотивација ученика и њихово дивергентно мишљење. На крају наставници анонимно попуњавају кратки упитник о доприносу примене отворених задатака у настави.

У оквиру семинара учесници имају прилике да се упознају са садржајима: одређивање значења и веза између појмова стваралачко понашање, дивергентно мишљење, флуентност/флексибилност/оригиналност мишљења, отворени задаци и игра –примена у различитим предметима у оквиру различитих типова способности ученика. Користе се примери из педагошких истраживања у свету и код нас, дискутује о савременим виђењима и новим приступима. Рад на часу служи да се наставник опроба у креирању и примени отворених задатака и игре, како би личном примеру и примеру колега уочио значај и добит од подстицања дивергентног мишљења.

Ауторка и реализатор: др Јасмина Шефер; Реализатор: др Нада Шева

Контакт: Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.