Skip to main content

ИНСТИТУТ ЗА ПЕДАГОШКА ИСТРАЖИВАЊА

ИСТРАЖИВАЊА САРАДНИКА ИНСТИТУТА ТОКОМ ПАНДЕМИЈЕ


Светска здравствена организација 11. марта 2020. године прогласила је пандемију због ширења корона вируса који изазива обољење Covid-19. Услед настале кризе у земљама широм света уводе се мере за сузбијање ефеката ове заразне болести. У Србији је 15. марта 2020. проглашено ванредно стање. У циљу сузбијања ширења корона вируса вртићи, школе и универзитети престали су са уобичајеним начинима рада. Нова ситуација у којој смо се сви нашли захтева свакодневно прилагођавање на промене које се дешавају.

Научници из различитих области марљиво раде на испитивању ефеката пандемије и мера сузбијања ширења вируса. Истраживачи Института за педагошка истраживања започели су два важна истраживачка пројекта који се односе на учење на даљину и очување менталног здравља деце и младих у доба пандемије.

УЧЕЊЕ НА ДАЉИНУ

Министарство просвете, науке и технолшког развоја донело је одлуку да се реализује учење на даљину услед затварања школа и универзитета, што представља нову и изазовну ситуацију како за ученике и студенте, тако и за њихове наставнике и друге актере. Циљ овог пројекта усмерен је на опис и сагледавање динамике процеса учења на даљину из перспективе различитих актера образовног система. Планирано је да се испитају следеће групе: наставници предметне и разредне наставе, ученици средњих школа, родитељи деце школског узраста, стручни сарадници који раде у основним и средњим школама. Осим основних података о учењу на даљину, интересује нас како ће се мењати искуство ученика средњих школа, наставника и стручних сарадника у недељама одсуства из школе. Другим речима, за ове групе испитаника интересује нас да испитамо ток процеса учења у различитим недељама одусуства из школе.

МЕНТАЛНО ЗДРАВЉЕ УЧЕНИКА

Поред тога што се баве школским обавезама у измењеним условима и проводе више времена са укућанима него иначе, деца и млади такође покушавају да разумеју новонасталу ситуацију и прилагоде се на промене које је она условила. Не друже се више са вршњацима као раније и не могу да излазе из куће, на телевизији се често говори о корона вирусу, укућани предузимају мере заштите и слично. У сарадњи са Лабораторијом за развојну психологију Филозофског факултета Универзитета у Београду започето је истраживање о страховима деце и младих који се односе на корона вирус. Циљ овог истраживања је испитати страхове и понашања родитеља и њихове деце током пандемије. Полазећи од Рахмановог модела о развоју страхова код деце, циљ овог истраживања је испитати како су страхови и понашања родитеља повезани са страховима код деце. Такође, желимо да испитамо и како нам деца и млади сигнализирају да су уплашени, односно како да препознамо страх код деце различитог узраста. Резултати овог истраживања нам могу открити како деца и млади доживљавају ову ситуацију, а могу нам и указати на важне механизме јачања или слабљења интензитета страха код деце и младих.