2016 Унапређивање квалитета образовања у основним школама
УНАПРЕЂИВАЊЕ КВАЛИТЕТА ОБРАЗОВАЊА У ОСНОВНИМ ШКОЛАМА
| 
 Организатор:  | 
 Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Институт за педагошка истраживања у Београду и Завод за унапређивање образовања и васпитања  | 
| 
 Датум и место одржавања:  | 
 14. октобар 2016. године, Београд  | 
| 
 Председник програмског одбора:  | 
 др Јелена Теодоровић  | 
| 
 Председник организационог одбора:  | 
 др Ивана Ђерић  | 
Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Институт за педагошка истраживања у Београду и Завод за унапређивање образовања и васпитања, у оквиру Коменијус IEEPS пројекта „Унапређивање образовне ефективности основних школа”, организовали су Међународну научну конференцију „Унапређивање квалитета образовања у основним школама” која је одржана 14. октобра 2016. године на Учитељском факултету у Београду. Конференција је била акредитована као облик стручног усавршавања запослених у образовању.
Основни циљ конференције тицао се промовисања научно заснованих налаза о чиниоцима квалитетног основношколског образовања. Конференција је била усмерена на идентификовање најзначајнијих фактора који омогућавају стицање функционалних знања ученика, развијање критичког мишљења, мотивације и интересовања и постизање других позитивних образовних исхода. Конференција је била посвећена темама:
- Индивидуални чиниоци образовних исхода (социоекономски, психолошки и други)
 
- Чиниоци квалитетне наставе (наставници, наставне методе и облици рада, разредна клима и други)
 - Унапређивање образовања на нивоу школе (школска клима, сарадња, лидерство и друго)
 - Образовне политике и квалитетни образовни исходи (вредновање школа, курикулум, професионални развој наставника, финансирање школа и друго).
 
Председник програмског одбора
др Јелена Теодоровић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
Чланови програмског одбора
- др Леонидас Киријакидес, редовни професор, Одељење за образовање, Универзитет на Кипру, Никозија, Кипар
 - др Хараламбос Хараламбус, доцент, Одељење за образовање, Универзитет на Кипру, Никозија, Кипар
 - др Јан Ван Дам, професор емеритус, Центар за образовну ефективност и евалуацију, Католички универзитет у Лувену, Белгија
 - др Мика Риску, директор Института за лидерство у образовању, Универзитет Јиваскила, Финска
 - др Гашпер Цанкар, виши саветник и истраживач, Државни испитни центар, Љубљана, Словенија
 - др Беатрис Дефреине, доцент, Факултет за психологију и педагошке науке, Католички универзитет у Лувену, Белгија
 - Маргарита Кристофоридоу, доцент, Одељење за Лидерство у образовању и менаџмент, Кипарски међународни институт за менџмент, Никозија, Кипар
 - др Овидиу Гавриловици, доцент, Факултет за психологију и педагошке науке, Универзитет Александар Иону Куза, Румунија
 - др Вилмош Вас, ванредни професор, Будимпештански метрополитен универзитет, Будимпешта, Мађарска
 - др Биљана Требјешанин, редовни професор, Учитељски факултет, Универзитет у Београду
 - др Вера Спасеновић, ванредни професор, Одељење за педагогију и андрагогију, Филозофски факултет, Универзитет у Београду
 - др Весна Петровић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
 - др Ивана Ђерић, научни сарадник, Институт за педагошка истраживања, Београд
 - др Ирена Голубовић-Илић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
 - др Јасмина Шефер, научни саветник, Институт за педагошка истраживања, Београд
 - др Јелена Радишић, постдокторант и истраживач, Факултет за образовне науке, Универзитет у Ослу
 - др Јелена Старчевић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
 - др Миља Вујачић, виши научни сарадник, Институт за педагошка истраживања, Београд
 - др Снежана Мирков, виши научни сарадник, Институт за педагошка истраживања, Београд
 
Председник Организационог одбора
др Ивана Ђерић, научни сарадник, Институт за педагошка истраживања, Београд
Чланови Организационог одбора
- МА Драган Весић, Институт за педагошка истраживања, Београд
 - др Ирена Голубовић-Илић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
 - др Бојана Димитријевић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
 - др Весна Петровић, доцент, Факултет педагошких наука, Универзитет у Крагујевцу
 
Конференцију су отворили:
- доц. др Јелена Теодоровић, председник Програмског одбора Конференције, Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодина
 - др Николета Гутвајн, директор Института за педагошка истраживања, Београд
 - проф. др Зоран Аврамовић, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања, Београд
 
Уводна саопштења на Конференцији имали су Јелена Теодоровић, Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, Јагодина; Ирена Латиновић, Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва, Србија, Јан Ван Дам (Jan Van Damme), Факултет за психологију и педагошке науке Кулак, Универзитет у Лувену, Белгија; Леонидас Киријакидес (Leonidas Kyriakides), Одељење за образовање, Универзитет на Кипру, Никозија, Кипар; Дарко Зупанц и Гашпер Цанкар, Државни испитни центар, Љубљана, Словенија.
На Конференцији је учествовао значајан број научника и истраживача у области образовања из земље и иностранства (Кипар, Белгија, Румунија, Хрватска, Словенија, Црна Гора). Посебан допринос квалитету рада Конференције дали су радови практичара (васпитача, учитеља и стручних сарадника), као и њихово активно учешће током дискусије међу присутнима на Конференцији. Намера је била да ова Конференција подстакне отворени дијалог и ефикаснију сарадњу истраживача, доносилаца одлука, наставника, стручних сарадника и директора школа.
Основни закључци са Конференције
- Истакнут је значај проучавања и преиспитивања квалитета наставе на три нивоа: микро (проучавање наставе и наставника), мезо (ниво образовних политика) и макро (проматрање образовања у ширем друштвеном контексту).
 - Указано је на неопходност партиципативног и на истраживањима заснованог приступа планирању и програмирању наставе;
 - Истакнуто је да је потребно унапредити способности учитеља да репрезентују апстрактне математичке појмове на различите начине како би ученицима били конкретнији и самим тим лакши за усвајање;
 - Указано је на сложеност феномена школског насиља и издвајање великог броја тешкоћа у процесу истраживања и развијања интервентних и превентивних програма;
 - Наглашено је да је потребно је даље истраживати начине који утичу на развијање и подстицање читалачких компетенција ученика.
 
Надамо се да ће представљени резултати истраживања и закључци који су изведени на Конференцији допринети конципирању промена у образовним политикама у правцу унапређивања квалитета образовања ученика у основним школама. 
Више информација о пројекту у оквиру којег се се одвијала Конференција можете наћи на страници http://ieeps.edu.rs/sr/.